torsdag 5 december 2019

Legalisering av cannabis - nej tack!



Det pratas mycket om droger för tillfället, framför allt cannabis. Representanter från både höger och vänster vill till exempel legalisera cannabis. De tror att detta på något sätt skall ”skada” gängen och minska våldet. Jag antar i alla fall att det är det som de som vurmar för legalisering hoppas på, och inte bara att de vill röka på lagligt själva.


Enligt vad jag hört och läst om områden där cannabis har legaliserats så har det inte märkts någon minskning av våld eller kriminalitet. Så jag vet inte varför de tror att det skulle bli annorlunda här. Som jag ser det ger man bara gängen en väg till lagliga pengar och möjlighet till att tvätta de olagliga pengarna. Som sedan kan plöjas in i deras mer ljusskygga verksamheter. Jag menar de har ju redan odling, lagring och distributionsrutter klara, och de kommer knappast att släppa in andra säljare på sina områden.
Bildresultat för free picture no cannabis


För mig känns legalisering som att man har gett upp. Vad är nästa steg? Släppa tramadolen fri? ta bort åldersgränsen för alkohol och servera öl på skolluncherna?


Om cannabis släpps fri kommer jag att kräva att min arbetsgivare drogtestar all personal, för jag vill inte jobba med höga kollegor. Jag kommer att vilja se nytagna tester av både läkare och tandläkare som vill ha mig som kund. Även hantverkare som jag eventuellt skulle vilja anlita kommer att vara tvungna att visa ”nyktra” papper.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar